Ljus i mörkret.

Årets mörkaste månad är förbi. Rapporter visar på betydligt färre soltimmar än vanligt i november. Har det ens blivit ljust vissa dagar? Än har vi ett tag kvar på den mörka årstiden men snart vänder det. Nu i december kan vi ju dessutom frossa i juleljus.

KATEGORI: Näring

Grått och mörkt ute leder lätt till ökad trötthet och många kan uppleva det lite kämpigt att hålla i goda vanor kring mat, motion och träning så här års. Hur kan du göra för att hålla i? För vi vet ju att vi mår bättre av både frisk luft, rörelse och goda matvanor. Och varför vänta med en rivstart till januari? Med rimliga mål och anpassning efter ens egna förutsättningar vill vi ju skapa goda vanor som fungerar året om.

Hur kan du utnyttja dagsljuset? När det är mörkt både till och från arbete eller studier kan det ta emot att ta sig ut på kvällen i mörkret. Utnyttja lunchen till att ta en promenad – även en kort sådan ger effekt på humör och energinivå resten av dagen. Eller varför inte förlänga lunchen något och få till ett träningspass utomhus. Då kan det vara värt att arbeta en stund längre på eftermiddagen. Missar du ändå dagsljuset och behöver sitta inne hela dagen? Försök sitta vid ett fönster under dagen för att ändå få lite ljus. Planera också in din träning eller motion för att den ska bli av även de mörka timmarna.

Härlig känsla när denna vy mötte mig på promenaden häromdagen.

I trötta och intensiva perioder är kanske det viktigaste för bra matvanor att inte krångla till det. Planering av måltider, säkra kort och ett bra basförråd hemma är alltid en bra grund men kanske extra skönt just nu. Och visst äter vi kanske ännu mer med ögonen denna tid? Skär ner en apelsin i den gröna salladen, lägg frysta och tinade bär i yoghurten eller blanda potatis med färgglada rotfrukter och broccoli och ugnsbaka till middag. Tänk vad små förändringar kan göra stor skillnad.

 

 

Julen närmar sig och denna tid innebär för många extra stress på många plan. Så passa på att fråga dig redan nu – vad måste jag? Vad vill jag? Vad kan strykas? Kanske är det dags att släppa ned axlarna, sänka kraven och fundera på vad som är viktigt. Är det någon tid på året vi behöver njuta lite extra av avslappning är det väl ändå nu? För inte vill vi sitta där i juldagarna helt slut? Det är lätt att läsa tidningar och kika i sociala medier och se de perfekta idealen där vi ska vara supermänniskor på alla plan. Detta i sig skapar ju onödig stress och press. Ofta ser vi ju inte heller hela sanningen i sociala medier. Så tänk efter vad du lägger din energi. Att det är en mörk period och kanske mer intensiv än vanligt kan vi inte påverka – men hur vi hanterar det.


Vår- och sommarvärme och jag ser fler löpare ute. Visst är det härligt? Troligen gör vädret att många vill träna mer utomhus och att löpning är en sådan enkel träningsform att få till i sin vardag. Oavsett träningsform eller träningsnivå har maten en central roll. Bra matvanor är en del i helheten när vi pratar träning och hälsa. Det kan vara bra att med jämna mellanrum reflektera över sin situation och ställa sig frågan: Har jag tillräckligt med energi för min vardag och för min träning?

Aktiva dagar, intensiva dagar, utflykter – det finns många tillfällen där bra mellanmål är en nyckel. Sommartid är vi mer ute och det kräver såklart goda matsäckar! En riktig guldgruva till bra mellanmål är väl mogna, bruna bananer. Dessa som kanske ofta slängs för att de inte är gula och fina. Men här kan vi både minska matsvinn och få goda mellanmål. Det finns många vinster helt enkelt. Jag har flera favoriter:

Jag älskar frukost. Dagens första måltid. Att äta frukost ger en bra start på dagen och är en del av en bra helhet

Grönsaker och fisk är bra livsmedel som många mår bra av att äta mer av då de innehåller mycket näring. Här är en praktisk och god vardagsmiddag som hjälper dig att nå båda de målen. När ugnen jobbar blir det dessutom tid över till annat.

 Kött och potatis. Köttfärssås och spaghetti. Korv stroganoff. Klassiska rätter som serveras ofta i de svenska hemmen. Det är lätt att hamna i samma rutiner när vardagen rullar på i rask takt. Det finns ingen rätt vi måste utesluta, men vi behöver ställa om och tänka nytt. Allt vi konsumerar påverkar klimatet – och maten vi äter står för en stor del av de negativa utsläppen. Utmaningen kan kännas gigantisk när vi hör om alla klimathot. Vad kan du och jag göra?

Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken.

När vi pratar mat så kommer vi in på energi. Energiförbrukning, energibehov och matens energiinnehåll. För visst har du hört allt prat om kalorier? Kilokalorier (Kcal) eller kilojoule är den enhet som används vid redovisning av energiinnehåll i olika livsmedel och i dagligt tal används kalorier. På livsmedelsförpackningar finns innehållsförteckning och näringsvärden och dessa anges i per 100 gram av livsmedlet. Hur mycket energi vi får i oss från maten beror dels på portionsstorlekar dels på matens energitäthet. Begreppet energitäthet är alltså just energi per 100 gram i ett livsmedel. Desto mer energi – desto högre energitäthet. Därför kan samma portionsstorlek av olika livsmedel ge väldigt olika mängd energi. Ett annat begrepp är näringstäthet – matens näringsinnehåll per 100 gram.

Bröd. Smörgås. Macka. För många är detta återkommande inslag i den dagliga maten. På senare år har det dock infunnit sig en rädsla för kolhydrater i allmänhet och bröd i synnerhet. Mer om det en annan gång, idag fokuserar vi på mackan – hur ska man tänka?

Nytt år, nya möjligheter, nyårslöften…Högsäsongen för fokus på tränings- och matvanor är därmed inledd. Samtidigt som januari verkar vara svenskarnas ”fattigaste månad” efter hög konsumtion runt högtiderna i december. Och är det något jag ofta får höra i mitt arbete som dietist är ”att det är dyrt att äta nyttigt”. Är det verkligen sant? I så fall blir ju det ett stort första hinder att ta sig över för att skapa hållbara vanor.

Årets mörkaste månad är förbi. Rapporter visar på betydligt färre soltimmar än vanligt i november. Har det ens blivit ljust vissa dagar? Än har vi ett tag kvar på den mörka årstiden men snart vänder det. Nu i december kan vi ju dessutom frossa i juleljus.