Lucka 8 - Nötter, nötter, nötter

Nötter hör julen till och för många idag även resten av året.


Visste du att?

  • Nötter innehåller mycket fett och främst med god fettkvalitet i form av omättade fetter
  • Flera studier visar på att nötter ger minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom.
  • Nötter är näringsrika och innehåller bra med järn, magnesium, zink, selen, koppar, kalium och vitamin E
  • Nötter är energirikt och innehåller ungefär lika mycket energi som godis och chips per 100 gram. Därför är några matskedar eller 10-15 nötter lagom per tillfälle eller dag.
  • Nötter är rika på protein.

Snabba tips:

  • Rosta nötter och frön i torr stekpanna för mer smak. Perfekt som snacks eller att strö över sallader. Smaksätt gärna med kryddor
  • Välj främst naturella nötter och frön
  • Perfekt att berika yoghurt, gröt och sallader med för dig som har högt energibehov.

Foto: Emma Martner

MUV-2020-0010_SE_november


Nötter hör julen till och för många idag även resten av året.


Det pratas mycket om vad vi äter, men har du funderat på hur du äter? På stående fot, i bilen, sittandes med huvudet i telefonen eller med bara fokus på maten? Hur vi äter kan påverka mättnadskänsla, mängden mat och även vad vi väljer. Vid hög stressnivå är det lätt att vi äter i snabbare takt och kanske inte heller gör lika medvetna val.

Advent och vad är inte mer passande än en värmande kopp glögg? Glögg är en dryck som funnits i de svenska traditionerna sedan medeltiden. Idag finns den i mängder av varianter.


Helg och vad sägs om en efterrätt? Får det plats med efterrätter, desserter och fika i bra matvanor? Bra matvanor handlar inte om enstaka livsmedel eller måltider, utan om en helhet och balans. Så visst finns det plats för dessert eller sötsak ibland, på toppen av en näringsrik grund.


Grönkålen är en av vintersäsongens grönsaker här i Sverige, fylld med massor av näring. Grönkål är rik på bland annat fibrer, kalcium, kalium, folat och vitamin C.

Älskade citrustider. Clementin, satsumas och apelsin – deras bästa tid är nu. Ät som de är, lägg i yoghurt och fil eller toppa en sallad. Citrusfrukter är rika på vitamin C. Blir det någon skillnad på att äta hel frukt eller dricka juice? Hel frukt ger mer fibrer och mättnad så välj helst det.

December och julmånad. Överallt syns och pratas det om jul. Flera livsmedel kommer i specialvarianter med julens smaker. Exempel är mejeriprodukter, bröd och godis. Många av dessa produkter innehåller inte bara extra smak utan också extra socker.

December och jul på ingång. En månad av förväntan, glädje och mys eller mest stress och press? Du kan välja. I en mörk årstid och i en värld påverkad av pandemi behöver vi ljus och glädje mer än någonsin. Tänd ljus och njut. Se över din att-göra-lista. Vilka ”måsten” kan du ta bort? Hur får du ett bra förhållningssätt och strategi kring julens klappar, mat och pynt där du undviker onödig stress? Vad ger och tar energi? Bra frågor att reflektera kring.