Träning för äldre

Om man vill hålla sig frisk och aktiv när man bli äldre kan det vara bra att träna för att få mer energi och uthållighet. Såväl styrketräning som konditionsträning kan ha en positiv inverkan och göra att man orkar mer och känner sig mindre stel.

Träning 30 minuter om dagen

En tumregel för att vara fysisk aktiv är att röra på sig minst 30 minuter om dagen. Det går också bra att dela upp de 30 minuterna i tre stycken tiominuterspass. Att vara fysiskt aktiv innebär att man åtminstone ska bli lite andfådd när man utför aktiviteten. Några bra exempel på fysiska aktiviteter är raska promenader, stavgång, dans, simning, skidor och cykling.

Styrketräning när man blir äldre

Musklerna behöver användas för att bibehålla sin styrka. Att man är lite äldre är inget hinder för att utveckla sin muskelstyrka, så länge man hittar en träningsform som känns bra. Ett styrketräningspass i veckan kan göra skillnad, men genomför gärna fler. Man behöver inte gå till en träningsanläggning eller gym för att träna upp sin styrka. Det finns många övningar som kan utföras hemma med kroppen eller ett gummiband som motstånd.

Glöm inte vardagsmotionen

Planerade träningspass i all ära, men även vardagen kan inbjuda till tillfällen att hålla sig i form. Hushållsarbete som städning och tvätt kan bidra mer än man tror. Några tips för att få mer vardagsmotion är att cykla, promenera och ta trapporna så ofta det går. Det kan också finnas tillfällen då man kan byta ut bilen eller tunnelbanan mot en cykeltur eller promenad.

Läs mer:

MittVal 55+

Kosttillskott för 55+

MittVal 55+ kompletterar kroppens förändrade behov av vitaminer och mineraler efter 55-årsåldern. Med åldern ökar ditt behov av vissa näringsämnen. MittVal 55+ har ett högt innehåll av bland annat vitaminerna B12, folsyra, B6 och D.

You are now leaving the Mittval website

You have selected a link that will take you away from the Mittval website. Click cancel to return to Mittval website Or continue to proceed