Behöver jag extra vitaminer under träning?

Motion kan bidra till bättre hälsa och minska risken för kroniska sjukdomar. Samtidigt är det viktigt att se till att kroppen får i sig alla nödvändiga mineraler och vitaminer under träning. Vissa vitaminer och mineraler kan till exempel hjälpa till att minska trötthet och utmattning, medan andra kan motverka de skador som uppstår på musklerna vid hård träning.

Muskler som skadas under träning kan inte ta upp näringsämnen och glykogen lika effektivt som tidigare, vilket kan försämra din prestation. Många vitaminer och mineraler går också förlorade när man svettas. Därför kan det vara bra att ta ett kosttillskott för att få i sig extra vitaminer under träning.

Vitaminer vid träning

Vilka vitaminer behöver man för träning?

Den som tränar regelbundet behöver vara uppmärksam på följande vitaminer och mineraler:

B-vitaminer är centrala för bland annat energiomsättningen, muskeluppbyggnaden och nervsystemet.  Många idrottare har nytta av extra B-vitaminer under träning eftersom de kan öka energiproduktionen. Aktiva personer behöver dessutom större mängder B-vitaminer än de som är stillasittande.

C-vitamin och E-vitamin innehåller antioxidanter och bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Under hård träning kan C-vitamin även bidra till att immunförsvaret fungerar normalt.

Magnesium bidrar till normal energiomsättning, och gör så att nervsystemet och musklerna fungerar som de ska. Dessutom kan magnesium hjälpa till att minska trötthet och utmattning.

Koppar, selen och mangan innehåller antioxidanter som hjälper till med musklernas återhämtning.

Järn är nödvändigt för blodets syretransporter och stimulerar immunförsvaret. Under träning ökar förlusterna av järn i urin och svett, och en del idrottare drabbas därför av järnbrist. För att kompensera för förlusterna behöver den som tränar fördubbla sitt järnintag. Järnbrist är framförallt vanligt hos kvinnliga idrottare och uthållighetsidrottare.

Zink är inblandat i många av kroppens centrala funktioner. För att du ska kunna upprätthålla fettförbränningen och muskeltillväxten under hård träning kan du behöva extra tillskott av zink.

D-vitamin har många centrala funktioner i kroppen och hjälper bland annat kroppen att ta upp kalcium, vilket behövs för normal skelettutveckling. Vår främsta D-vitaminkälla är solen, men under vinterhalvåret nås inte vi nordbor av de UVB-strålar som behövs för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin i huden. På vintern är det därför många som behöver extra D-vitamin, oavsett om de tränar eller inte. 

Lär dig mer om våra kosttillskott

MittVal vitaminer och mineraler för hela livet, är en serie individanpassade kosttillskott. Klicka på länkarna nedan för att se vilken produkt som passar dig bäst.

Klicka här för att läsa mer Minimera
Senaste uppdatering  2020-04-02

You are now leaving the Mittval website

You have selected a link that will take you away from the Mittval website. Click cancel to return to Mittval website Or continue to proceed