Vad är en flexitarian?

För vissa kanske det är ett sätt att successivt närma sig en vegetarisk kosthållning, för andra bara en ambition att minska köttkonsumtionen av miljö- eller hälsoskäl. Flexitarian är numera ordet på allas läppar och allt fler hoppar på trenden att dra ner på köttet och äta mer grönt utan att bli ortodoxa vegetarianer "på heltid".

Kan man få brist av att vara flexitarian?

Kött bidrar med protein, men proteinbehovet är inte svårt att tillgodose även om man minskar mängden kött. Många livsmedel innehåller protein och mängden protein är sällan ett problem för en genomsnittsperson. Proteinrika alternativ till kött är bönor, linser, keso och ägg. Inte heller brist på vitamin B12, kalcium eller D-vitamin (eller de flesta näringsämnen du kan läsa om i artikeln Vegetarian och kosttillskott) blir något problem så länge det bara är rött kött man begränsar samtidigt som man fortsätter att konsumera fisk, ägg, fågel och mejeriprodukter (samt rött kött ibland).

Flexitarian och järn

Den största näringsmässiga utmaningen är järn. Rött kött är en viktig järnkälla och är extra viktig att tänka på för växande barn/ungdomar, unga kvinnor och personer som tränar regelbundet. Järninnehållet i nötfärs är exempelvis nästan tre gånger så högt som i kycklingbröst eller gröna bönor. Kikärtor är järnrika men kroppens förmåga att tillgodogöra sig järn från vegetabilier är betydligt sämre. Det finns flera komponenter i kosten som påverkar järnupptaget; positivt eller negativt, som kan vara viktiga att känna till när man minskar mängden rött kött.

Med mindre kött i kosten skapas ett större utrymme för grönsaker. Vitamin C kan förbättra upptaget av järn från växter medan ämnen som polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, kaffe, vin) kan minska upptaget. Fullkornsprodukter är också bra att addera när köttet plockas bort. Fullkorn är järnrikt men innehåller ett ämne som kallas fytinsyra som kan försämra järnupptaget. När man surdegsjäser bröd så minskar fytinsyran och därmed behöver järnupptaget från fullkornsprodukter inte påverkas lika negativt.

Alternativ som kan ersätta kött

Det kan kännas enkelt och naturligt att ersätta köttet med ost eller keso. Det kan stämma gällande protein, vitamin B12 och kalcium. Däremot försvårar det möjligheten att tillgodose järnbehovet ytterligare eftersom mejeriprodukter (som innehåller kalcium) kan försämra järnupptaget om det intas samtidigt.

Bortsett från järn finns det inga större näringsmässiga betänkligheter med att byta ut köttet mot vegetariska alternativ några gånger i veckan. Tvärtom kan det vara en hälsofrämjande kostomläggning för många personer.

Senaste uppdatering  2020-04-02

Kosttillskott för vegetarianer

MittVal VEGETARIAN innehåller vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.

Du är på väg att lämna Mittval.se

Denna länk tar dig till en webbplats där Viatris integritetspolicy inte gäller. Du är själv ansvarig för dina interaktioner med denna webbplats.