Vitamin B1 (Tiamin)

Kroppen behöver vitamin B1 för ämnesomsättningen av kolhydrater, vissa muskel- och nervfunktioner samt för kroppens energiproduktion.

Vitamin B1 finns i

De flesta livsmedel innehåller vitamin B1, till exempel fläskkött, bönor, färska gröna bönor, inälvsmat, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst, spannmål och havregryn.

Dagligt referensintag, DRI, av vitamin B1:

  • Män 1,4 mg/dag
  • Kvinnor 1,1 mg/dag
  • Gravida 1,5 mg/dag
  • Ammande 1,6 mg/dag
  • Barn ca 0,65 mg/dag

Vitamin B1-brist

Lindrig brist av vitamin B1 kan ge sämre aptit, trötthet och koncentrationssvårigheter. Man kan också få matsmältningsproblem och hudbesvär. I riskzonen för att få brist på vitamin B1 befinner sig framför allt alkoholister, eftersom de har ett ökat behov av tiamin samtidigt som de har sämre upptagningsförmåga.

Överdosering av vitamin B1

Det finns inga känd symtom vid överdosering av vitamin B1 då det utsöndras med urinen.

Mer om vitamin B1

Vitamin B förstörs vid längre uppvärmning och kokning varför exempelvis kokta grönsaker, bakat bröd och liknande kan ha betydligt lägre halter av vitamin B1 än de okokta råvarorna.


MittVal SPORT kosttillskott

Vilka MittVal-produkter innehåller Vitamin B1?

De flesta produkterna i MittVal-serien innehåller Vitamin B1, men några av dem innehåller en lite högre dos som passar vissa särskilda målgrupper.

En tablett MittVal Sport innehåller 1,75 mg Vitamin B1, vilket är ett högre innehåll än flera andra produkter.


Läs mer om våra produkter

MittVal SPORT
MittVal SPORT

Vad kan du om vitaminer?

Vitamintest

10 frågor om vitaminer och mineraler

GÖR TESTET!