Vitamin B12 (Kobalamin)

Vitamin B12 bidrar till normal energiomsättning och till nervsystemets normala funktion. Vitamin B12 bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och till immunsystemets normala funktion.

Vitamin B12 finns i

Vitamin B12 finns endast i livsmedel från djurriket. De bästa källorna för vitamin B12 är lever, skaldjur, ägg, kött, ost och mjölk.

Dagligt referensintag, DRI, av vitamin B12

Vuxna 2 µg/dag
Gravida kvinnor: 2 µg/dag
Ammande 2,6 µg/dag
Barn ca 1,1 µg/dag

Vitamin B12 brist

För lite vitamin B12 kan ge svår blodbrist, så kallad perniciös anemi samt i allvarliga fall även nervskador. Bristsymtomen är t ex trötthet, allmän svaghet och andnöd. Risk för brist har veganer samt de som har sämre upptagningsförmåga. Du kan lära dig mer om B12-brist på Bristguiden.se (länken öppnas i ett nytt fönster).

Överdosering av vitamin B12

Ingen känd överdosering.

Mer om vitamin B12

Om du är vegetarian eller vegan bör du vara uppmärksam på att du får i dig tillräckligt med vitamin B12 eftersom B12 enbart finns i animalisk kost. I människans tarm sker en syntes av vitamin B12 men det är osäkert om vi kan tillgodogöra oss det.


Vilka MittVal-produkter innehåller Vitamin B12?

MittVal 55+ och Vegetarian

De flesta produkterna i MittVal-serien innehåller B12, men några av dem innehåller en lite högre dos för att passa sina målgruppers särskilda behov.

En tablett MittVal 55+ innehåller 100 mikrogram B12, och även MittVal VEGETARIAN har ett högre innehåll av B12 än flera andra produkter (15 mikrogram/tablett).


Läs mer om våra produkter med mycket Vitamin B12

MittVal 55+
MittVal 55+
MittVal VEGETARIAN
MittVal VEGETARIAN